Bouwsteen 4

Stimuleren van leercultuur

Wat is de uitdaging?

De LLO-Katalysator biedt op verschillende manieren ondersteuning en begeleiding om te stimuleren dat een leven lang ontwikkelen de standaard wordt. Wat ons betreft is dit de normaalste zaak van de wereld, niet alleen binnen de (semi-)publieke sector, maar ook op de werkvloer bij kleine en grote bedrijven. Hiervoor hebben we subsidieregelingen in bouwsteen 2 & 3, voor het stimuleren van LLO-oplossingen voor energie- en grondstoffentransities & voor de professionalisering van onderwijs- en kennisinstellingen voor LLO. 

Bouwsteen 1 & 4 richten zich op de toekomstige inbedding van het LLO-oplossingen, door de benodigde skills in de toekomstige arbeidsmarkt in kaart te brengen (1) en leercultuur binnen (mkb-)bedrijven te stimuleren (4). Samen dragen deze bouwstenen onze visie: iedereen moet zich een leven lang kunnen ontwikkelen. Deze ontwikkeling versnellen we door de juiste informatie beschikbaar te stellen en samenwerkingen op te bouwen en te versterken. Hierin is leercultuur een belangrijke pijler omdat het de wendbaarheid van organisaties bevordert, waardoor sneller geanticipeerd kan worden op veranderingen. Daarnaast draagt een positieve leercultuur bij aan goed werkgeverschap en heeft het positieve effecten op het welzijn en de veiligheid op de werkvloer. Een positieve leercultuur creëren binnen bedrijven, met een focus op het mkb, heeft onze prioriteit. Ons doel is dat werkgevers en werknemers zich aangemoedigd voelen om zichzelf te ontwikkelen, nieuwe kansen te zien, en ontwikkelkansen aan te pakken. Wij stimuleren het onderwijs in brede zin om hierin een actieve rol te pakken.

“Er is sprake van een leercultuur wanneer leren en ontwikkelen binnen een gemeenschap vanzelfsprekend is geworden voor iedereen en voor een belangrijk deel geïntegreerd is in dagelijkse activiteiten.” (SER/TNO, 2022)

Wat is leercultuur?

Leercultuur verwijst naar de gezamenlijke waarden, overtuigingen en gedragingen binnen organisaties die ontwikkeling aanmoedigen en ondersteunen. Een sterke leercultuur gaat verder dan formele trainingen; het omvat continue groei, feedback en een omgeving waarin medewerkers worden gestimuleerd om nieuwe vaardigheden te leren en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Het definiëren van leercultuur is uitdagend omdat het afhangt van verschillende factoren, waaronder de bedrijfscontext, medewerkersprofielen en leiderschapsstijlen. Het omvat zowel formele, non-formele als informele leermethoden en vereist een geïntegreerde aanpak waarbij leren en ontwikkelen verweven is met de dagelijkse werkzaamheden. Kortom, een leven lang ontwikkelen is de standaard op de werkvloer om de toekomst van het bedrijf en de arbeidsmarkt wendbaar en weerbaar te laten zijn.

“LEERCULTUUR IS DE WIJZE WAAROP EEN ORGANISATIE ALS GEHEEL IN STAAT IS OM KENNIS VAN BUITEN NAAR BINNEN TE BRENGEN, KENNIS ONDERLING TE DELEN EN DE KENNIS TERUG TE LATEN KOMEN IN WERKZAAMHEDEN DIE WORDEN UITGEVOERD.” (Vos et al., 2020)

Wat doen we nu?

Expeditie Leercultuur

Tijdens de Expeditie Leercultuur hebben we initiatieven vanuit het onderwijs een podium gegeven. We hebben samen bekeken welke rollen er vanuit het onderwijs zijn om leren o de werkvloer te stimuleren. 

Tijdens deze expeditie hebben we de basis gelegd voor een landelijk netwerk die zich bezighoud met leercultuur binnen het mkb. 

Bibliotheek Leercultuur

Momenteel richten we ons op het verzamelen en structureren van relevante studies en beschikbare kennis, in samenwerking met TNO en Ockham IPS, om een uitgebreide en actuele kennisbank op te bouwen m.b.t. leercultuur. Deze kennisbank moet informatie bevatten over het stimuleren van een positieve leercultuur en wordt een belangrijk hulpmiddel voor bedrijven en onderwijsinstellingen. Hierin creëren we op basis van beschikbare onderzoeksresultaten een overzicht van welke mogelijkheden belemmeringen en er spelen om (binnen het mkb) de leercultuur te stimuleren. De kennisbank zal een centrale rol spelen in het informeren en ondersteunen van partijen bij het bewust worden en stimuleren van leercultuur. Deze kennisbank zal de meest recente onderzoeken en op termijn best practices en hulpmiddelen bevatten die bedrijven kunnen gebruiken om een positieve leercultuur te implementeren en duurzaam te onderhouden. 

Vervolgstappen om te komen tot een gedragen aanpak voor bouwsteen 4

Deze zomer gebruiken we om bovengenoemde activiteiten en producten goed uit te werken. Daarnaast onderzoeken we welke vervolgstappen logisch voortvloeien uit samenwerkingen die we verder uitbreiden. Deze activiteiten zullen worden gekozen op basis van informatie uit onderzoek en gedeelde ervaringen. We houden een overzicht bij van voorbeelden waar we van kunnen leren. Onze doelstelling is om i.s.m. met andere partijen kleine pilots uit te voeren, waarbij we interventies uitproberen en kunnen evalueren op resultaat. Als effecten op leercultuur voldoende positief zijn, kunnen we deze activiteiten opschalen. We zullen gaandeweg evalueren wat wel, en vooral ook wat niet werkt. Deze vervolgstappen zetten we samen met het onderwijs om ook hier bewustwording over leercultuur op de werkvloer te verhogen en de samenwerking met het werkveld op dit thema te verbeteren. 

Kortom…

De LLO-Katalysator zet zich in voor de ontwikkeling van een leercultuur binnen bedrijven. Door middel van onze kennisbank en de Expeditie Leercultuur demo dag, bieden we bedrijven en onderwijsinstellingen de nodige ondersteuning om een positieve leercultuur te implementeren en te onderhouden. De samenwerking met andere partijen zoals de SER, SZW, OCW en PTvT, die zich bezighouden met bevorderen van de leercultuur resulteert in een gezamenlijke inspanning die zal bijdragen aan een veerkrachtiger en innovatiever leerklimaat waarin medewerkers voortdurend kunnen groeien en zich ontwikkelen.

De komende periode gaan we ontdekken welke activiteiten het beste passen om het mkb te bereiken. Onze aanpak richt zich op het proactief benaderen en betrekken van het mkb, brancheverenigingen en O&O fondsen, omdat zij nu nog te weinig zichtbaar zijn. Wij kunnen veel leren van deze contacten en beter inzicht krijgen in de praktische belemmeringen of miscommunicaties over het thema leercultuur. Daarbij is het voor ons belangrijk dat er een connectie is met publieke onderwijsinstellingen. Dat maakt de LLO-Katalysator uniek op het gebied van leercultuur!

Ideeën voor vervolg

Wij hebben verschillende ideeën voor het verder invullen van bouwsteen 4 Stimuleren van leercultuur. Ideeën die betrekking hebben op het inrichten en uitbreiden van de kennisbank onderzoek leercultuur, het bouwen van een community rondom leercultuur, samenwerkingen versterken en de relatie met andere bouwstenen verstevigen. Hier gaan we verder mee aan de slag. Jouw ideeën hierbij zijn meer dan welkom. Je kunt ze mailen naar Brian Kiesling: brian.kiesling@llokatalysator.nl.