Richting geven aan LLO

Een blik op de toekomst!

Hoe mooi zou dat zijn: een wereld waarin leren niet ophoudt bij een diploma, maar waar mensen zich blijven ontwikkelen, hun hele leven lang. Waar dat niet alleen heel logisch en zinvol is, maar ook gewoon heel leuk. In Nederland zijn we wat dat betreft al aardig op weg, maar we willen het nog beter doen. Om dat te realiseren, hebben we zicht nodig op de skills van de toekomst. Op deze manier houden wij Nederland wendbaar op de arbeidsmarkt, klaar voor de transities van de toekomst. Deze blik op de de skills van de toekomst, dat proberen wij te doen bij de LLO-Katalysator. Geen eenvoudige klus, de toekomst laat zich immers lastig voorspellen. De oplossing? Samenwerken! 

Een gezamenlijke toekomst

Hoe gaan we dat precies doen, de skills van de toekomst in kaart brengen? En als dat dan lukt, wordt het dan een online tool, een database, een serious game, een dashboard, een zelflerend ecosysteem, whatever that may be? We weten het zelf ook nog niet; dus we gaan samen op zoek. Wat werkt het beste, wat zet men echt tot LLO aan? 

Toekomstvisie van de LLO katalysator

Van allemaal op ons eigen eilandje...

Hoe gaan we naar een nieuwe context, waarin LLO een geïntegreerd onderdeel is van onze samenleving? En hoe doen we dat vanuit een context waarin dat nog niet zo is? We willen met de LLO-Katalysator bijdragen aan een samenleving waarin LLO bijdraagt aan de transitie van losse eilandjes naar één geheel: een samenwerkend en lerend ecosysteem.

...naar een lerend ecosysteem

Ontwerpend onderzoeken

Een complexe uitdaging vraagt om een lerende aanpak. Een ontwerp traject helpt ons hierbij. Voordat we met oplossingen komen, moet namelijk duidelijk zijn welk vraagstuk we voor wie willen gaan oplossen. Dit vinden en definiëren van het onderliggende probleem is vaak het meest uitdagend. Daarom doen wij dit samen met experts op hun eigen gebied. Om op die manier een oplossing te vinden die van waarde is en LLO in Nederland stimuleert.

De Pilotfase

Leren door samen te experimenteren

Eind 2024 is de pilotfase van start gegaan, met als intentie om een duidelijk ontwerpdoel te kunnen definiëren voor de volgende fase. Die volgende stap is dan om oplossingen en prototypes te ontwerpen en toetsen. De vorm van deze prototypes of ontwerpen is nu dus nog niet duidelijk; dus we gaan samen op zoek. Wat werkt het beste, wat zet men echt tot LLO aan? Hieronder lees je meer over de lopende pilotfase.

Hoe is de Pilotfase tot stand gekomen?

Beter zicht krijgen op de skills van de toekomst is een complex vraagstuk. Om die reden is de grotere vraag opgeknipt in deelvragen. Dat is de basis van de pilotfase. Met elke pilot behandelen we een deel van het grotere geheel. Hoe wordt wet- en regelgeving bijvoorbeeld meegenomen in arbeidsmarktmodellen? Of hoe zet je mensen aan tot ‘LLO-gedrag’ en wat is dat eigenlijk? Benieuwd naar welke pilots en onderwerpen er allemaal zijn? Bekijk ze hieronder.

De Pilots

Welke pilots gaan we doen, en wat hopen we eruit te leren?

Pilot 1 Toepassen arbeidsmarktinformatie

Vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is eind 2024 een pilot uitgevoerd die veel overlap had met de opzet van de eerste pilot vanuit ons eigen programma. Centraal staat de vraag: "Hoe brengen we kennisgedreven beleid in arbeidsmarktregio door het gebruik van data een stap verder?

Pilot 2 Behoefteonderzoek doelgroepen

In deze pilot willen wij verkennen welke huidige arbeidsmarktinformatie verschillende doelgroepen hebben gebruikt in hun voorstel voor regionale LLO-oplossingen. Wat hebben zij nodig om een beter voorstel te schrijven?

Pilot 3 Het effect van wet-en regelgeving

Wet- en regelgeving - zowel nationaal als internationaal - hebben vanzelfsprekend invloed op de arbeidsmarkt, en op de te verwachten veranderingen op de arbeidsmarkt. Deze pilot verkent of dit gebeurt en hoe dit tot uitdrukking komt in de uitkomsten van de gehanteerde modellen. Daarnaast onderzoeken we met deze pilot hoe de resultaten in de praktijk gebruikt worden.

Pilot 4 Het effect van ontwikkelingen en trends

Trends en ontwikkelingen - zowel op nationaal als internationaal niveau - hebben invloed op de arbeidsmarkt. Een veel genoemde ontwikkeling is bijvoorbeeld het gebruik van AI, een ontwikkeling die de arbeidsmarkt beïnvloedt en naar verwachting verder zal gaan beïnvloeden. Ook op regionaal en sectoraal niveau zijn er ontwikkelingen en trends die invloed hebben op de arbeidsmarkt. 

Pilot 5 Verandering LLO-aanbod

In deze pilot willen wij een onderzoek laten uitvoeren hoe het huidige LLO-aanbod is veranderd ten opzichte van een paar jaar geleden. Is daaruit kennis op te halen hoe LLO-vraag er in de nabije toekomst uitziet? De pilot is toegespitst op de energie- en grondstoffenstransitie in Nederland.

Pilot 6 Verkenning kansrijke bestaande onderzoeken

Deze pilot verkend of bestaande onderzoeken zoals “Nederlandse Skills Survey & LLO-Enquête” -in de toekomst onderdeel kunnen zijn van een instrument dat aanzet tot LLO. Vormen deze onderzoeken een goede basis voor het ontwerp van een instrument dat inzicht geeft in de arbeidsmarkt van de toekomst? 

Pilot 7 Internationaal

De LLO-Katalysator hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden, Hoe ziet LLO-aanbod eruit in de landen om ons heen, binnen en buiten Europa? Wat kunnen wij leren van de instrumenten die daar worden gebruikt om de arbeidsmarkt te voorspellen?

Pilot 8 Wat is LLO gedrag?

Hoe zorgen we ervoor dat werkende instrumenten ook mensen aanzetten tot LLO-gedrag? En wat verstaat men onder wenselijk LLO-gedrag? Deze vragen staat centraal in deze pilot. Middels gedragsanalyse proberen wij variabelen en hindernissen in kaart te brengen. Vervolgens onderzoeken we wat gewenst LLO-gedrag is van deze groep, en hoe we dit kunnen bereiken

Pilot 9 Toekomstvisie LLO

Wat kan de LLO-Katalysator nu inzetten om LLO op een waardevolle manier in te bouwen in de arbeidsmarkt van de toekomst. Hierbij denken wij vanuit het perspectief van de gebruiker. “Hoe kunnen we LLO vormgeven als een geïntegreerd en waardevol onderdeel van zowel de arbeidsmarkt als de samenleving?”