Lang Leve Ontwikkelen: De uitdagingen en mogelijkheden voor bedrijven

In een wereld die constant verandert, is het belangrijker dan ooit dat mensen zich blijven ontwikkelen. Zo moeten we ons aanpassen aan technologische veranderingen, ongelijkheden verminderen, werken aan brede welvaart en tegelijk ons economisch concurrentie- en innovatievermogen versterken, nu en in de toekomst. Dit geldt ook zeker voor het MKB, in o.a. de sectoren bouw, nijverheid en energie, horeca, vervoer, overheid en zorg.

‘Het’ MKB is hierin van groot belang; een beroepsbevolking die zich continue ontwikkelt draagt bij aan het voortbestaan van de onderneming in de grote transities die iedereen raken. Dit vraagt om het creëren van een cultuur en structuur waarin Lang Leve Ontwikkelen (LLO) centraal staat. Kortom, een nieuwe manier van werken. 

We gingen op bezoek bij The Young Digitals, een sociale onderneming die van LLO haar kernproduct heeft gemaakt. Zij trainen jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt voor een veel gevraagde expertise: online marketing.

Omscholen is meer dan het behalen van een certificaat

Wij spraken met Sjoerd Hauptmeijer, medeoprichter en CEO van The Young Digitals, over zijn bedrijf waar alles start bij het geloven in het potentieel van iedereen. “Wij bieden jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt een kosteloze training van zes weken, waardevolle werkervaring en begeleiding naar een nieuwe werkgever,” zegt Hauptmeijer.

Één van de grootste obstakels bij de implementatie van LLO is de verandering van de organisatiestructuur. Dat betekent dat er ook gekeken wordt naar hoe de training het beste in de leefwereld van de jongeren past.

“De trainingen duren tot 15:00 uur zodat de jongeren het kunnen combineren met hun bijbaan.” Het is niet zo dat elke jongere de training kan volgen bij The Young Digitals. “We hebben een onder- en bovengrens. De leeftijd zit tussen de 18 en 27 jaar, we ontvangen graag de jongeren die tussen wal en schip vallen door bijvoorbeeld een uitkering of de bijstand. Zij hebben extra support nodig aan het begin van hun loopbaan.” 

Die loopbaan kan ook beginnen bij The Young Digitals, want hier worden ze opgeleid om online marketeer te worden. “Bij ons werken ze samen met een professional voor opdrachtgevers. De jongeren krijgen altijd feedback, passen de feedback toe en dan pas gaat het naar de opdrachtgever.” Sjoerd voegt toe: “Wat de jongeren leren tijdens die zes weken, wordt per module gecertificeerd en dat spreekt ondernemers aan om met ons samen te werken.”

Van trainee naar trainer

Miquel van Bochove kwam bij The Young Digitals binnen om de training te volgen omdat hij zelf vastliep in zijn opleidingen en loopbaan. Twee en een half jaar later geeft hij nu zelf de trainingen aan jongeren bij The Young Digitals. De ervaringen, op persoonlijk en professioneel vlak, die hij de afgelopen tijd heeft opgedaan, kan hij nu overdragen aan de jongeren.

The Young Digitals is opgezet als een bedrijf waarbij leren centraal staat. Zoals Miquel van Bochove, trainer bij The Young Digitals, benadrukt: “Wij zijn er niet om van de jongeren volwaardige marketeers te maken, maar om hen voor te bereiden op deze rol en ervaring op te laten doen.”

Aan de slag bij een nieuwe baan

Wanneer de jongeren bij The Young Digitals aan de slag gaan, krijgen ze een ‘personal development coach’ die ze begeleidt op de werkvloer, want velen hebben nog weinig professionele werkervaring en kennen daarmee ook weinig organisatieculturen. “We leren ze bijvoorbeeld om te gaan met feedback, tegenslagen en hoe ze zich kunnen voorbereiden op hun loopbaan. Soms zijn er andere factoren in privésfeer die aandacht nodig hebben opdat de jongeren succesvol aan de slag kunnen in hun nieuwe baan. Waar nodig betrekt The Young Digitals daarbij aanvullende expertise in het kader van hulpverlening.

Detachering

Nadat iemand al een tijdje heeft meegedraaid en gewerkt voor een opdrachtgever vanuit The Young Digitals, kan het echte werk beginnen. Jongeren kunnen gedetacheerd worden bij onze opdrachtgevers. “Momenteel zijn er tien jongeren gedetacheerd bij onder andere bol.com, Vodafone Ziggo, TU Delft en Greenpoort. Dit staat natuurlijk hartstikke goed op hun cv.” 

"Inmiddels kunnen we met trots zeggen dat 32 jongeren, van de 65 jongeren die bij ons hebben gewerkt, een contract hebben bij een andere werkgever in de online marketing." De rest heeft een baan gevonden in een andere sector of is aan de slag gegaan als freelancer. 

Uitdaging

“Wij merken dat MKB’ers het moeilijk vinden om hun geld uit te geven aan marketing. De focus ligt meer op de korte termijn, op datgene wat direct financieel resultaat oplevert. Alle mooie online marketingconcepten die zijn ontstaan in de coronapandemie gingen allemaal overboord toen alles weer openging. Dat is jammer, want wij weten dat online marketing een boost geeft op de lange termijn.” 

Dit is ook terug te zien in het implementeren van LLO binnen een bedrijf. In het begin, bij ieders eerste investeringen in LLO ideeën, is het nog moeilijk te zien waarnaar je toe werkt als je niet direct resultaat ziet. “De opbrengsten van marketing en de ontwikkeling binnen personeel zijn ook niet direct te verzilveren en maakt dat aandacht naar andere activiteiten gaat.” aldus Sjoerd.

Het implementeren van een cultuur van ‘Lang Leve Ontwikkelen is een uitdagend proces dat vraagt om een nieuwe manier van denken en werken binnen organisaties. Het vereist toewijding, focus, structuur en een ondersteunende omgeving waarin leren en ontwikkelen centraal staan. Door deze elementen te omarmen, kunnen bedrijven niet alleen de kennis en vaardigheden van hun medewerkers vergroten, maar ook beter inspelen op de transities en uitdagingen van de toekomst. 

Deel ook je verhaal

Heb jij een ook verhaal dat goed past bij Lang Leve Ontwikkelen? Deel het en inspireer anderen!