Het project ‘Gas Erop!’ wint eerste prijs op Expeditie Leercultuur Demodag

Het project ‘Gas Erop!’ heeft de eerste prijs gewonnen tijdens de Expeditie Leercultuur demo dag. Op deze demo dag ontdekten de deelnemers hoe onderwijs kan bijdragen aan een positieve leercultuur op de werkvloer, met speciale aandacht voor het mkb. LLO-Katalysator ging in gesprek met projectleiders Britt Wieferink (junior-onderzoekster aan de Universiteit Twente) en Margot van Rees (onderzoeker Learning Communities bij Saxion en PhD-student bij Universiteit Twente) over hun ervaringen en inzichten. 

Wat houdt jullie leercultuurproject in?

Britt legt uit: “Onze leercultuur draait om het integreren van leren, werken en innoveren. In plaats van traditionele klaslokalen, moedigen we medewerkers aan om in micro-learning communities samen te werken aan concrete innovatievraagstukken. Deze aanpak zorgt ervoor dat ze leren tijdens hun dagelijkse werkzaamheden, wat het leereffect vergroot.” 

Waar staan jullie nu met het project ‘Gas Erop!’?

Margot vertelt: “We hebben nu vier jaar onderzoek gedaan naar het concept 'learning communities'. We hebben inmiddels meer dan 30 learning communities opgezet in de installatiesector en zijn actief bezig om deze aanpak verder uit te breiden naar andere projecten en organisaties in Nederland.” Britt voegt hieraan toe: “De initiatieven zijn goed ontvangen en we hebben een beter inzicht gekregen in wat nodig is voor succes.”

"Een belangrijke les is dat de vraagstukken die we aanpakken concreet moeten zijn."

Margot van Rees

Welke belangrijke lessen hebben jullie geleerd?

Margot deelt: “Een belangrijke les is dat de vraagstukken die we aanpakken concreet moeten zijn. In het begin waren sommige onderwerpen te vaag, wat leidde tot frustratie. Een voorbeeld is een app die niet goed werd gebruikt; daar bleek dat veel medewerkers geen toegang hadden omdat ze geen e-mailadres hadden. Het oplossen van zulke praktische problemen kan een groot verschil maken.” 

Britt benadrukt ook de resultaten van de learning community: “Het is mooi om te zien dat naarmate de community vordert, mensen steeds gemotiveerder worden om hun bijdrage te leveren. Wanneer ze zelf met ideeën komen, werkt dat goed om de leercultuur te versterken.” 

Wat zijn nu jullie uitdagingen?

Margot geeft aan: “De grootste uitdaging waar we nu tegenaan lopen is het tekort aan facilitators. We hebben meer mensen nodig om de learning communities te begeleiden, en we moeten ook capaciteit creëren om nieuwe facilitators op te leiden. Dit is cruciaal voor de voortgang van ons project.” 

Wat is de rol van het onderwijs in ‘Gas Erop!’?

Margot legt uit: “Het onderwijs speelt een belangrijke rol in ons project. De facilitators zijn ook docenten, waardoor ze de kennis en ervaringen die ze opdoen in de learning communities terugbrengen naar de onderwijsinstellingen. Dat docenten deze rol pakken als facilitator, is vernieuwend voor het onderwijs. Deze wisselwerking versterkt dus zowel de leercultuur in bedrijven als in het onderwijs.” 

Deel ook je verhaal

Heb jij een ook verhaal dat goed past bij Lang Leve Ontwikkelen? Deel het en inspireer anderen!