Tijdens de LLO-Conferentie eerder dit jaar, leerden wij meer over de ontwikkeling van leergemeenschappen in Groningen. Bij de Hanzehogeschool wordt veel aandacht besteed aan de rol van leergemeenschappen als onderdeel van Leven Lang Ontwikkelen (LLO) en de uitdagingen bij het betrekken van het werkveld.
Het belang van leergemeenschappen
Leergemeenschappen zijn samenwerkingsverbanden waarin professionals uit verschillende vakgebieden nauw samenwerken om vraagstukken vanuit meerdere perspectieven te benaderen. De nadruk ligt hierbij op co-creatie en het ontwikkelen van duurzame oplossingen voor complexe problemen. De focus van Hanzehogeschool Groningen ligt op het benutten van leergemeenschappen als een belangrijk instrument voor LLO. Samenwerking staat hierbij centraal; door met het werkveld, de overheid en onderwijsinstellingen in de regio samen te werken, ontstaat een omgeving waarin leren en innoveren hand in hand gaan. Deze leergemeenschappen bieden professionals en lerenden de faciliteiten om elkaar te ontmoeten en samen te ontwikkelen bij het werken aan gemeenschappelijke doelen.
Betrokkenheid van het werkveld
Een van de grootste uitdagingen van Hanzehogeschool Groningen op dit gebied is het betrekken van het werkveld als actieve partner in de leergemeenschappen. De vraag is hoe dit op een effectieve manier kan gebeuren, zodat het werkveld niet alleen aansluit, maar ook een actieve rol speelt als partner en deelnemer. Een initiatief als de LLO-Katalysator kan helpen om de verbindingen te versterken en het werkveld meer betrokken te maken bij de leergemeenschappen.
Met deze aanpak en visie van Hanzehogeschool Groningen wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het creƫren van een toekomstbestendige arbeidsmarkt, waarin samenwerking en continue ontwikkeling centraal staan. Daarom is het een prachtig voorbeeld van Leven Lang Ontwikkelen!
Deel ook je verhaal
Heb jij een ook verhaal dat goed past bij Lang Leve Ontwikkelen? Deel het en inspireer anderen!