Het project ‘Talentensleutel’: “Leercultuur gaat verder dan onderwijs alleen”
Het project ‘Talentensleutel’ richt zich op het versterken van de leercultuur binnen het mkb, door bedrijven te helpen hun medewerkers breder inzetbaar te maken. LLO-Katalysator ging in gesprek met projectleiders Johan Ribberink en Natasja Muskens over de aanpak, de uitdagingen en de toekomst van het project.
Wat houdt het project ‘Talentensleutel’ in?
Johan vertelt: "Het project Talentensleutel is een gespreksmethodiek waarmee we bedrijven helpen om hun leercultuur te verbeteren. Het doel is om medewerkers breder inzetbaar te maken, zodat ze op verschillende plekken binnen het bedrijf kunnen werken, wat de flexibiliteit van de ondernemer vergroot." Natasja vult aan: "De Talentensleutel is geen standaard scholing, maar richt zich op acht draaiknoppen die bedrijven helpen om hun leercultuur praktisch en behapbaar te verbeteren. We stellen samen een plan van aanpak op, waarbij we prioriteiten bepalen en stap voor stap vooruitgang boeken."
"De Talentensleutel is geen standaard scholing, maar richt zich op acht draaiknoppen die bedrijven helpen om hun leercultuur praktisch en behapbaar te verbeteren."
Natasja Muskens
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor jullie?
Natasja geeft aan dat de samenwerking tussen de verschillende partijen een uitdaging is. “We werken samen met onderwijsinstellingen, bedrijven, en andere partners in het ecosysteem, zoals de overheid en sociale domeinen. Het is soms lastig om al deze partijen op één lijn te krijgen, omdat iedereen vanuit zijn eigen belangen redeneert."
"Daarnaast wordt leercultuur vaak gelijkgesteld aan traditioneel onderwijs, terwijl het voor ons meer gaat om coaching en begeleiding,” vertelt Johan.
Hoe tackelen jullie deze uitdagingen?
“We moeten meer investeren in automatisering om bedrijven sneller en efficiënter te ondersteunen,” legt Natasja uit. “Dit is een van de bottlenecks die we momenteel proberen aan te pakken. We kijken ook naar de kwaliteitsborging van de methodiek, door samen met onderwijsinstellingen te zorgen voor de juiste trainingen voor arbeidsmarktprofessionals. Dit zal helpen om het project verder op te schalen en meer bedrijven te bereiken.”
Johan benadrukt: "Tot slot moeten we als onderwijsinstellingen zelf ook werken aan onze eigen leercultuur. Het gaat niet alleen om lesgeven, maar om het ontwikkelen van vaardigheden in coaching en begeleiding."
Deel ook je verhaal
Heb jij een ook verhaal dat goed past bij Lang Leve Ontwikkelen? Deel het en inspireer anderen!