Bibliotheek Leercultuur
Ons werk en onze manier van werken veranderen razendsnel. En dit zal in de toekomst zo blijven. Daarom moet het in Nederland vanzelfsprekend worden om tijdens de loopbaan te blijven leren en ontwikkelen (SZW, 2023). Dit vraagt om een positieve leercultuur waarin leren en ontwikkelen gemeengoed is voor iedereen. De LLO-Katalysator wil hier een bijdrage aan leveren.
Het inventariseren en verkennen van de bestaande onderzoeken en lopende projecten is stap 1. Deze stellen we nu beschikbaar in Nederland voor partijen (HR-professionals, beleidsmakers, regionale en sectorale samenwerkingsverbanden, onderwijs en onderzoek) die met leercultuur aan de slag gaan. Het is een bibliotheek met Nederlandse (onderzoeks-) projecten van de laatste vijf jaar gericht op activiteiten rond leercultuur voor werkenden in organisaties. Een dergelijke centrale plek waar inzichten over leercultuur zijn verzameld en op een gebruiksvriendelijke manier worden ontsloten ontbrak tot nog toe. Hierdoor wordt in voorstellen/projecten in het veld niet optimaal voortgebouwd op wat er al is.
Deze bronnen zijn zorgvuldig geselecteerd en gerangschikt voor verschillende gebruikers, zodat je snel vindt wat je zoekt.
Aanpak inventarisatie
Onze Bibliotheek Leercultuur is een online verzamelplaats met literatuur, praktijkvoorbeelden, en onderzoeken die inzicht geven in leerculturen binnen organisaties. De bronnen zijn vrij toegankelijk en permanent beschikbaar, zodat u op elk moment gebruik kunt maken van de waardevolle kennis en inspiratie die deze artikelen bieden. Door continu nieuwe toevoegingen blijft de bibliotheek up-to-date en relevant.
- Er is een uitvraag gedaan bij relevante instellingen die zich met leercultuur in Nederland bezighouden.
- Vooraf bekende relevante website zijn bekeken en er is verder gezocht via Google.
- Er zijn specifieke databases doorzocht.
- Er is gebruik gemaakt van persoonlijk archief van betrokken onderzoekers/opdrachtgevers.
Er is gezocht naar de lopende en afgeronde onderzoeken/projecten in Nederland in de periode 2019-2024 die leercultuur in organisaties voor werkenden bevorderen. Dit kunnen wetenschappelijke studies zijn, maar ook praktijkgericht onderzoek of concrete projecten/instrumenten ter versterking van leercultuur van organisaties die onderzocht zijn op hun effectiviteit of werkzame bestanddelen.
Alleen onderzoeken/projecten of delen hiervan (bijvoorbeeld de samenvatting) die publiekelijk online toegankelijk zijn, zijn meegenomen. Deze bibliotheek is opgesteld in samenwerking met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap, de Sociaal-Economische Raad & Platform talent voor technologie. De eerste inventarisatie van de inhoud en relevantie daarvan is samengesteld door TNO & Ockham IPS in opdracht van de LLO-Katysator.
Doelstelling
We willen een breed publiek voorzien van inzichtelijke, relevante en inspirerende informatie over leercultuur om zo de ontwikkeling en het versterken van leerklimaat binnen organisaties te stimuleren.
Kennis over leercultuur biedt handvatten om leerprocessen te verrijken en draagt bij aan een positieve werk- en leeromgeving. Dit versterkt niet alleen de duurzame inzetbaarheid van werknemers maar ook de innovatiekracht binnen organisaties.
Doelgroepen
De Bibliotheek Leercultuur is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het bevorderen van leren en ontwikkelen op de werkvloer. Dit omvat HR-professionals, leidinggevenden, onderwijsinstellingen, beleidsmakers en andere geïnteresseerden die willen bijdragen aan een sterke leercultuur binnen organisaties. Door bronnen per doelgroep te organiseren, kunt u eenvoudig vinden wat voor u relevant is.
Mis je een artikel?
Wij waarderen je inbreng!
Mis je een artikel of bron die bijdraagt aan de kennis rondom leercultuur? Via ons aanmeldformulier kun je eenvoudig een artikel of bron voorstellen. Wij beoordelen alle inzendingen zorgvuldig om te kijken of deze het huidige aanbod kan verrijken. Zo houden we de bibliotheek samen up-to-date en relevant!