Brian Kiesling

Omschrijving van functie en rol.. etc.

Doel van het project

Doel van dit artikel is het potentieel verkennen van participatief actieonderzoek als structuur en methode voor het verbinden van werken, leren en ontwikkelen op de werkplek. Er wordt verslag gedaan van een actieonderzoeksproject binnen de verpleeghuiscontext. Onderzocht is hoe leren en ontwikkelen plaatsvonden en welke werkzame elementen binnen het actieonderzoeksproject hieraan bijdroegen. 

De gebruikte methode

Het artikel is gebaseerd op het driejarige actieonderzoeksproject ‘Autonomie in samenspraak’ binnen drie verpleeghuizen in Noord-Brabant. In elk verpleeghuis hebben gemiddeld zes professionals en studenten met verschillende achtergronden met elkaar samengewerkt. Zij werden inhoudelijk en procesmatig ondersteund door (a) een lecturer practitioner en (b) een ervaren onderzoeker vanuit een universiteit/hogeschool. Per verpleeghuis is aan de hand van 3 focusgroepen onderzocht wat en waardoor teamleden leerden gedurende het actie onderzoek en hoe dit hun handelen beïnvloedde.

De resultaten

Uit het onderzoek blijkt dat participatief actieonderzoek een passende aanpak is om de eigen regie en actieve betrokkenheid voor leren en ontwikkelen van professionals te vergroten. Het ondersteunt medewerkers in dit samenwerkingsproces door structuren en werkwijzen in te richten die leren en reflectie, en handelen en experimenteren integreren en afwisselen. Resultaten laten zien dat leren en ontwikkelen in en van werk plaatsvinden op het moment dat authentieke situaties, direct beleefd worden. Ook helpt het als de authentieke situaties verkend worden vanuit verschillende perspectieven en als er mogelijkheden gezien worden voor nieuw of anders handelen.